MIKÄ ON Media Metrics Finland?
Media Metrics Finland (MMF) on mediayhtiöiden, mainostajien ja mediatoimistojen omistama yritys, jonka tehtävänä on tuottaa ja kehittää median yleisömittauksia suomalaiselle mediamarkkinalle laadukkaasti, puolueettomasti, läpinäkyvästi ja kustannustehokkaasti. Yhtiön hallinto toimii kolmikanta periaatteen mukaisesti (ns. JIC eli Joint Industry Committee -malli), joka yleinen toimintamalli kansainvälisesti vastaavissa yrityksissä.
MMF vastaa Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) toteuttamisesta ja raportoinnista. KMT:tä on tehty vuodesta 1972 ja sen tuloksia käytetään luetun median painetun ja digitaalisen tavoittavuuden ja profiilin todentamiseen.
MMF vasta Finnish Internet Audience Measurement -mittauksen (FIAM) toteuttamisesta ja raportoinnista. FIAM mittaus tuottaa suomalaisen digitaalisen median keskeiset tunnusluvut ja sitä on toteutettu yhteisin periaattein vuodesta 2017.
Yleisömittauksen lisäksi MMF:ään kuuluva Suomen Messutarkastus vastaa Suomen Messu- ja tapahtumajärjestäjien yhteistyösopimuksen perusteella messujen ja tapahtumien tarkastamisesta. Lisäksi teemme joidenkin lehtien levikintarkastuksia.
Uusi Media Metrics Finland Oy syntyi kun MMF osti Media Audit Finland Oy:n liiketoiminnan lokakuussa 2024. Uuden MMF:n omistajia ovat Alma Media Finland Oy, Hilla Group Oyj, I-mediat Oy, Kalevamedia Oy, Keskisuomalainen Oyj, Marketing Finland ry, MTV Oy, Otavamedia Oy, Salomaa-yhtiöt , Sanoma Media Finland Oy, Yleisradio Oy. Omistajien tavoite kiteytyy seuraavaan:
Muuttuva mediakäyttö on synnyttänyt tarpeen kotimaisen yleisömittauksen uudistamisesta kohti monikanavaisuutta. Tarve yhteistyölle yli mediarajojen on tunnistettu ja uusi Media Metrics Finland toteuttaa toimintatapaa, jonka tavoitteena on tehostaa median yleisömittausliiketoimintaa, kasvattaa mittaamisen osaamista sekä turvata mittaamisen kehittäminen yleisömittausten tilaajien ja käyttäjien tarpeita kuunnellen.