AIKAVÄLIMENETELMÄ – (eng. recent reading method) Lukijamäärittely perustuu siihen, onko vastaaja lukenut lehteä ilmestymisvälin aikana. Kansallisen Mediatutkimuksen lukijamäärittely on perustunut aikavälimenetelmän ja asteikkomenetelmän yhdistelmään syksystä 2000 alkaen.
AIR – Average Issue Readership. Lehden keskimääräisen numeron lukijamäärä. Kärkimediasanomalehdille ja joillekin valtakunnallisille sanomalehdille on mitattu erikseen myös painetun lehden+ näköislehden netto AIR lukijamäärä. Suomessa AIR on lehtien virallinen lukijavaluutta.
AWD – Average Weekly Digital. Keskimääräisen viikon aikana lehden eri digitaalisia versiota lukeneiden nettomäärä (useimmilla KMT lehdillä kalibroitu netin virallisen mittarin tuottamiin FIAM -lukuihin).
ASTEIKKOMENETELMÄ – (eng. frequency method) Lukijamäärittely perustuu kysymykseen, montako lehden viimeksi ilmestyneistä esim. neljästä numerosta vastaaja on lukenut. Lehden kokonaislukijamäärä muodostuu kunkin vastaajan ”asteikkoosuuksista” näiden summana. Esim. kaksi neljästä viimeksi ilmestyneestä lukenut henkilö on mukana lukijamäärässä arvolla 2/4 eli ”puolikkaana lukijana”.
BRUTTOLUKIJAMÄÄRÄ – Kaikkien kampanjassa käytettyjen medioitten yhteenlaskettu lukijamäärä. Vähentämällä medioitten päällekkäisyydet saadaan nettolukijamäärä.
CAPI – Computer Assisted Personal Interview. Kasvotusten tehty haastattelu, jossa haastattelija täyttää vastaajan kysymyslomakkeen päätelaitteelleen.
CASI – Computer Assisted Self-Interviewing. Vastaaja vastaa ja täyttää itsenäisesti kysymyslomakkeen haastattelijan päätelaitteella .
CATI – Computer Assisted Telephone Interview. Puhelimitse tehty haastattelu, jossa haastattelija täyttää vastaajan kysymyslomakkeen päätelaitteella.
CAWI – Computer Assisted Web Interview. Vastaaja vastaa ja täyttää itsenäisesti kysymyslomakkeen omalla päätelaitteellaan.
CPT – Cost per Thousand. Mainoskampanjan tai yksittäisen median hinta jaettuna tuhannella kontaktilla.
ESTIMAATTI – Tutkimuksen perusteella arvioitu lukija-, katsoja-, kuluttaja tms. määrä. Ks. Lukijaestimaatti.
INTERMEDIAVALINTA – Mainonnassa käytettävien mediaryhmien (esim. sanomalehdet, aikakauslehdet, televisio, radio) valitseminen.
INTRAMEDIAVALINTA – Mediaryhmien sisäinen mediavalinta, jossa valitaan esim. ne yksittäiset lehdet, joita käytetään mainonnassa.
JT-JAKELU – Maksullisen LT-levikin lisäksi MediaAuditFinland Oy tarkastaa myös lehtien jakeluja. Myös maksulliset lehdet voivat tarkastuttaa LT-levikin lisäksi JT-jakelun, johon lasketaan myös muu jakelu (esim. erilliset peittojakelut).
JIC – Joint Industry Committee. Kustantajien, media- ja mainostoimistojen sekä mainostajien muodostama yhteistyöryhmä. MediaAuditFinland Oy muodostaa JIC:n sekä KMT:n että levikintarkastusten osalta.
KOKONAISTAVOITTAVUUS – KMT:ssa tuotettu kokonaistavoittavuus (netto) kuvaa painetun KMT lehden ja sen eri digitaalisten versioiden (www-sivusto, msivustot, näköislehti, matkapuhelin- tai tablettisovellus) yhdessä tavoittamia henkilöitä = yhtä lehden numeroa lukeneiden ja/tai viikon aikana vähintään jotain sen digitaalisista versioista käyttäneiden yhteismäärä (netto).
LT-LEVIKKI – Painetun lehden tilausten, irtomyynnin ja määrättyjen vapaakappaleiden yhden numeron keskiarvo tarkastetulla aikajaksolla.
LT-DIGILEVIKKI – Digitaalisen lehden tilausten, irtomyynnin ja määrättyjen vapaakappaleiden yhden numeron keskiarvo tarkastetulla aikajaksolla.
LT-KOKONAISLEVIKKI – LT-kokonaislevikki pitää sisällään painetun sekä digitaalisen levikin (netto).
LUKIJAESTIMAATTI/LUKIJAMÄÄRÄ – Tutkimuksen lukijamäärittelyyn perustuva lukijoiden määrä. KMT:ssa mitataan sekä painetun lehden että digin lukijamäärät. Ks. Lukijamäärittely.
LUKIJAMÄÄRITTELY – Määriteltäessä ketkä haastateltavista katsotaan lehden lukijoiksi voidaan käyttää useita menetelmiä. Ks. Aikavälimenetelmä, Asteikkomenetelmä, Läpikäyntimenetelmä. KMT perustuu aikavälimenetelmän ja asteikkomenetelmän yhdistelmään.
LUKIJATUTKIMUS – Lehden lukijakunnasta ja yleensä samalla sen lukemiskäyttäytymisestä tehty tutkimus.
LUOTTAMUSVÄLI – Tutkimustulosten luotettavuutta kuvaava tunnusluku. Tarkasteltavan ryhmän n-luku ja tulokseksi saadun prosenttiluvun perusteella arvioitu vaihteluväli, jolla todellinen tulos todennäköisesti on.
MARKKINA-ALUE – KMT:ssä käytetty maantieteellinen talousalue, joka on määritetty yhdessä Kärkimedia Oy:n kanssa. KMT:ssa on 31 eri markkina-aluetta.
MERKITSEVYYSTESTI – Tilastollinen testi, jolla matemaattisesti arvioidaan ovatko poikkeamat tarkasteltavien ryhmien välillä todellisia vai johtuvatko erot pelkästä sattumasta. Tavallisimmin käytössä olevia ovat esimerkiksi Chi-2 –testi tai T-testi.
NETTOLUKIJAMÄÄRÄ – Kaikkien kampanjassa käytettyjen medioiden yhteenlaskettu lukijamäärä, josta on vähennetty päällekkäisyydet. Kukin kohderyhmään kuuluva henkilö lasketaan mukaan vain kerran.
N-LUKU – Havaintojen määrä tutkimusaineistossa.
NÄKÖISLEHTI – Lehden digitaalinen näköispainos (replica), jossa on sama sisältö myös mainonnan osalta kuin painetussa numerossa.
OTANTA – Toimenpide, jolla perusjoukosta poimitaan kokonaisuutta mahdollisimman hyvin edustava otos.
OTANTAKEHIKKO – Lista populaatioelementeistä tai muista sopivista lähteistä, joista otosjäsenet valitaan.
OTOS – Otannan avulla aikaansaatu näyte perusjoukosta.
PEITTO-%. Kuinka suuren osan kohderyhmästä esim. mainoskampanja tai
yksittäinen media tavoittaa. KMT:ssa esim. kuinka monta prosenttia lehti tavoittaa tarkasteltavan alueen naisväestöstä.
PERUSJOUKKO – Populaatio. Tutkimuksen laajempi kohderyhmä, jota edustamaan muodostetaan otos.
PROFIILI-% – Kohderyhmään kuuluvien osuus prosentteina pääryhmästä. KMT:ssa esim. lehden lukijoiden jakautuminen eri ikäluokkiin.
PÄÄLLEKKÄISPEITTO – Kahden lehden/median kohdalla molempia lehtiä lukevien osuus jommankumman lehden lukijamäärästä.
TIEDONKERUUMENETELMÄ – Tapa, jolla tutkimusaineisto kerätään. Tavallisimpia tiedonkeruumenetelmiä ovat henkilökohtainen haastattelu, puhelinhaastattelu ja nettikysely. KMT:n vastaajat värvätään puhelinhaastatteluina, mutta itse vastaaminen tapahtuu kaksiosaisena nettikyselynä.
VIIKKOTAVOITTAVUUS– Viikon aikana ilmestyvien painettujen sanomalehtien tavoittavuuden (2-7 toistoa riippuen lehden ilmestymistiheydestä) sekä keskimääräisen viikon aikana lehden eri digitaalisia versioita lukeneiden nettomäärä.
VRK-näyte – Väestörekisterikeskuksesta tilattava satunnaisnäyte henkilöotosta varten. KMT:n näyte muodostetaan 95 %:sti VRK:sta ja 5 % erillisestä yritysmobiilinäyteestä.