Digilukemisen suosio jatkaa kasvuaan ja reilusti yli puolet talouksista tilaa maksullista kotimaista lehtisisältöä painettuna tai digitaalisena

Kehitys digitaalisen lukemisen vahvistumisesta on ollut nähtävissä Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) tuloksissa useamman vuoden ajan. Tuoreimmissa KMT 2024 tutkimustuloksissa raportoidaan joukko uusia digitaalisen lukemisen tapoja ja tottumuksia kuvaavia väittämiä , jotka vahvistavat lehtikohtaisten lukujen kehitystä.

Reilu 70 prosenttia vastaajista kertoo lukevansa lehtien digisisältöä enimmäkseen puhelimella. Yli puolet vastaajista (51 %) käy lukemassa sanomalehtien verkkosivuja tai sovelluksia useita kertoja päivässä ja kun lehden sivuilla vieraillaan, lähes kolme neljästä (73 %) lukee yleensä monta artikkelia kerrallaan. Näköislehti on korvannut painetun sanomalehden lukemista reilulla kolmanneksella (38 % vastaajista), yli 55-vuotiailla ilmiö korostuu.

KMT 2024 tutkimuksen raportoinnissa lehden kokonaistavoittavuus nostetaankin ensimmäisenä raportoitavaksi ja edellisiin tutkimuskausiin vertailtavaksi tunnusluvuksi. Kokonaistavoittavuus kertoo nettona niiden lukijoiden määrän, jotka lukevat lehtensä digitaalisena tai painettuna tai kummallakin alustalla.

Sanomalehtien viikoittainen kokonaistavoittavuus on 94 prosenttia, digitaalisen sisällön lukemien on osa arkea 63 prosentilla ja painetun lehden avaa lähes päivittäin 37 prosenttia suomalaisista. Maksullista painettua tai digitaalista sanomalehteä tilataan 58 prosenttiin talouksista, se tarkoittaa 2, 5 miljoonaa suomalaista.

Lähes kolme miljoonaa suomalaista lukee aikakauslehtiä painettuna tai digitaalisen vähintään kuukausittain. Aikakauslehdillä painettu lehti on edelleen digitaalista versiota hieman suositumpi, mutta sisällön lukeminen digitaalisena kasvaa. Maksettu ja tilattu kotimainen aikakauslehti tulee 47 prosenttiin talouksista eli lähes kahdelle miljoonalle suomalaiselle.

 

Lukijamäärät KMT 2024

 

Kansallisen Media Tutkimuksen perustiedot:
Tutkimuksen toteuttaja: Kantar Media Finland Oy
Tutkimuksen tilaaja: MediaAuditFinland Oy
KMT näytemäärä: 23 249
Tutkimuksen kohderyhmä: 15-vuotta täyttäneet mannersuomalaiset, joiden äidinkieli suomi tai ruotsi
Kohderyhmän koko: 4 300 000
Tutkimuksen tiedonkeruujakso: 29.6.-31.12.2022, 10.1.-26.6.2023, 28.6.-31.12.2023, 11.1.-24.6.2024
Tutkimuksen toteutustapa: CAWI (Computer assisted web interview), mobiilioptimoitu tutkimuslomake

Categories: Ajankohtaista

fiFinnish