KMT -tieto ajankohtaistuu: syyskuusta alkaen raportoidaan kuukausittaiset lukijamäärät ja kokonaistavoittavuudet

KMT:sta julkaistaan 16.9. lähtien kuukausittaiset lukijamäärät ja kokonaistavoittavuudet kahdesti vuodessa tapahtuvan perusraportoinnin lisäksi. Suomen Kansallinen Mediatutkimus tekee tässä maailmanennätyksen lukujen julkaisutiheyden suhteen, tinkimättä kuitenkaan tilastollisesta luotettavuudesta. Kuukausittaiset luvut tuotetaan täysin samalla menetelmällä kuin KMT:n viralliset lukijamäärät, käyttäen painetusta lehdestä kolmen viimeisimmän kuukauden keskimääräistä lukijamäärää ja lehtien digitaalisista versioista viimeisimmän kuukauden viikkokeskiarvoa.

Nyt julkaistavissa kuukausitilastoissa ovat mukana kaikki Kärkimedialehdet, Ilta-Sanomat ja muutama muu lehti. Kaikkien vähintään 10 kertaa vuodessa ilmestyvien KMT lehtien on mahdollista tulla mukaan. Kuukausittaiset lukijamäärät julkaistaan takautuvasti vuoden 2013 alusta ja aikasarja osoittaa, kuinka vakaata painettujen lehtien lukeminen on kuukaudesta toiseen. Tasainen lehtien kuukausittainen kokonaistavoittavuus todistaa lehtien digitaalisten versioiden pitävän lehtibrändin kokonaisyleisön ennallaan painettujen lehtien lievästä laskusta huolimatta.

”Kuukausittaiset luvut tarjoavat lehdille oivan työkalun levikkimarkkinoinnin toimenpiteiden seuraamiseen ja niiden realisoitumiseen uusina lukijoina. Niin ikään saadaan luotettava lisätyökalu digitaalisen lukemisen kasvun seurantaan. Mainostajalle on nyt tarjolla nopeammin päivittyvä mittari lehden tavoittamista kuluttajista. Seuraava kehitysaskel on viikonpäiväkohtaisten lukijaestimaattien tuottaminen”, toteaa Kärkimedian toimitusjohtaja Kimmo Laaksonen.

Lehtien yhteenlaskettu kokonaistavoittavuus on noussut 1,3 % edellisestä mittauskerrasta. Tietokoneella, matkapuhelimella tai tabletilla lehtiä lukevien määrä on noussut 12,7 %. Lehtien digitaalisten versioiden lukemisen kasvu näkyy voimakkaasti nyt myös aikakauslehdissä, erityisesti naisten- ja perhelehtien lukijoissa (jopa 30 % kasvua). Painettujen lehtien lehtikohtaiset lukijamäärät ovat laskeneet keskimäärin -2,5 %. Sanomalehtien lasku on -4,5 % ja aikakauslehtien -2,1 %. Kaupunki- ja noutopistelehdet puolestaan ovat nousseet 3,7 %.

Median digitaalisesta murroksesta huolimatta painettu versio on edelleen ylivoimaisesti suosituin tapa lehtien sisällön seuraamiseen, sillä peräti 89 % suomalaisista lukee jotain painettua lehteä viikoittain. Tietokoneella, matkapuhelimella tai tabletilla lehtiä lukee viikoittain 70 % suomalaisista. Lehtien monipuolistunut lukeminen mobiililaitteilla kasvaa erittäin voimakkaasti, sillä nyt jo 35 % suomalaisista lukee lehteä viikoittain matkapuhelimella ja 21 % tabletilla tai lukulaitteella. Niiden määrät ovat lähes kaksinkertaistuneet vuodessa.

Sanoma- ja aikakauslehtien lukeminen eri lukuvälineillä 2011-2014:
Lähde: KMT Kuluttaja 2011-2014

lukuvälinetrendi s13-k14

Lehtikohtaiset lukijamäärät, kokonaistavoittavuudet sekä kuukausitilasto tästä linkistä

Lisätietoja:
Kaija Sinko
MediaAuditFinland Oy
0400 489 876

Ville Rekula
TNS Gallup Oy
043 8200 750

fiFinnish